Opublikowano: niedziela, 22 listopada 2009 13:03
Wydawców reklamy AdTaily przybywa i oby reklamodawców też. Ci pierwsi chcą jak najwięcej zarobić na reklamie, ci drudzy też chcą jak najwięcej zarobić – spodziewają się jak największego efektu wykupionej reklamy. Efektem tym jest liczba kliknięć w baner i odwiedzin ich strony, a niekiedy także zakupienie towaru w sklepie internetowym.
Większość cen oferowanych przez wydawców w katalogu AdTaily jest moim zdaniem grubo zawyżona. Sam stanąłem przed dylematem wycenienia reklamy dla jednej z moich stron. Doradzałem się w tej sprawie na forum dyskusyjnym, czytałem wpisy na blogach itp. Efektem tego jest wykupienie 5 banerów AdTaily na mojej stronie. Mam nadzieję, że reklamodawcy będą usatysfakcjonowani zamieszczoną reklamą i przedłużą ją.
Teoretycznie można wycenić reklamę w postaci banera, w następujący sposób:
miesięczną liczbę wyświetleń banera na danej stronie wynosi 100.000
100.000 wyświetleń / 30 dni – to daje nam 3.333 wyświetleń banera dziennie
dzieląc tą wartość przez 100, daje nam to teoretyczne 33 kliknięcia w reklamę dziennie
33 kliknięcia x stawka za klik (od 0,02 zł do 0,05 zł) daje nam
33 x 0,02 = 0,66 zł za dzień wyświetlania banera reklamowego.
Wyceniona w ten sposób reklama jest bardzo atrakcyjna cenowo, pamiętać należy jednak, że do tej ceny AdTaily doliczy swoją prowizję, więc reklamodawca będzie mógł wykupić 1 dzień reklamy przez widget za około 0,95 zł. Wyliczone 33 kliknięcia to teoretyczne kliknięcia, w rzeczywistości może być ich więcej ale również mniej. Efektywność i cena reklamy zależy od jej umiejscowienia na stronie – im lepsze miejsce tym większa klikalność, oraz samego banera reklamowego. Jeśli baner nie będzie przyciągający i zachęcający, niepowiązany tematycznie ze stroną internetową i zainteresowaniami odwiedzających ją użytkowników, klikalność będzie niska.
Drugi sposób wyceny, zaprezentowany został na blogu AdTaily. Do wyceny uwzględnia się dwa czynniki:
1) CPM – koszt 1.000 wyświetleń banera wynoszący od 2 do 5 zł;
2) CTR – wskaźnik liczby kliknięć, który średnio dla reklam AdTaily wynosi 1,3%. Koszt 1 klika wg Google AdWords przyjęto na blogu od 20 do 70 groszy.
Ja do swoich obliczeń przyjąłem nawet niższy wskaźnik CTR od średniej wynoszący 1%.
Jeśli strona notuje w ciągu miesiąca 100.000 wyświetleń banera, to wyświetlanie reklamy jest warte:
100.000 : 1.000 = 100 x 2 zł = 200 zł – tyle jest warte samo wyświetlanie 6 banerków AdTaily przez miesiąc.
Uwzględniając wskaźnik CTR należałoby jeszcze doliczyć wynagrodzenie za kliknięcia:
100.000 x 1% = 1.000 kliknięć x 0,20 zł = 200 zł.
Razem miesięczny koszt reklamy w naszym serwisie internetowym (blogu) wyniósł 400 zł, co w podziale na dni i 6 banerów AdTaily daje nam 2,22 zł za dzień wyświetlania banerka.
Kwota ta wydaje mi się wysoka, gdyż z doświadczenia widzę, że klikalność w banerki na mojej stronie jest mniejsza. Jak wspominałem klikalność zależy umiejscowienia widgetu AdTaily w dobrym miejscu, oraz od samego banerka, który powinien zainteresować i przyciągać użytkowników.
Na razie na początek moich dochodów z reklamą AdTaily wyceniłem banerki wg pierwszej metody i udało mi się przyciągnąć 5 reklamodawców, z czego 3 na dłużej, a dwóch na krócej. Jeden tylko na 3 dni weekendowe, kiedy moja strona notuje zawsze mniej odwiedzin, więc nie spodziewam się przedłużenia reklamy. Była też jedna reklama „charytatywna” jednodniowa, która nie została przedłużona a uzyskała tylko 4 kliki w ciągu doby. W moim przypadku klikalność jest jeszcze badana, dopiero po zakończeniu obecnych kampanii dowiem się jaki był efekt. Przypuszczam, że widget AdTaily powinienem zainstalować w lepszym miejscu nas stronie tj. u góry strony, wtedy będzie lepsza klikalność. Aktualnie jest on zainstalowany w module po prawej stronie, co powoduje że każdy dodany baner reklamy wyświetla się niżej, przez co jego zauważalność i klikalność może być mniejsza.
Przy wycenie reklamy AdTaily pomocny może być kalkulator wyceny stron.



